zondag 4 september 2011

Simpel

Volgens mij begint het kwartje te vallen: Hou het simpel. Dat maakt het leven een stuk aangenamer. Voor jezelf, maar ook voor je huisgenoten. Van al mijn grootse, meeslepende plannen ben ik tot nu toe nog niet veel wijzer geworden. En mijn omgeving toch al niet.

To-do lijstjes
Ik zou ook wat lacherig worden als ik mijn echtgenoot 'to-do lijstjes' zie invullen met daarop "week 1: boek schrijven, week 2: doorbreken met mijn band..". Kijk, ik weet heus wel hoe het leven in elkaar zit. Ik stond niet achteraan toen God het gezond verstand uitdeelde. Maar tussen weten en voelen zit vaak een gapend gat. Mijn ratio is ervan overtuigd dat een creatief proces gevoed wordt door een open blik en vertrouwen. Maar juist dit werd door mijn geest vertroebeld. Met een kokervisie en wankel zelfbeeld als gevolg.

Blije theemuts
Niet getreurd. Sinds ik een 40-jarige, blije theemuts ben en de Flow en Happinez lees, word ik met enige regelmaat geinspireerd en aangespoord om het anders te doen. Een boek publiceren is natuurlijk hartstikke leuk, maar een blog schrijven met wat er op dat moment in je opkomt, is minstens zo bevredigend. Doorbreken als zangeres is ook niet zo sexy als je denkt. Ik moet er niet aan denken dat ik 's avonds na achten nog de deur uit moet voor een optreden. Gelukkig had ik dit 'leer-jezelf-kennen-momentje' al gehad tijdens mijn deelname aan twee talentenjachten op televisie. Ik werd al moe van al die gillende kandidaten om me heen. Laat staan dat ik moest vechten om de microfoon of m'n billen richting camera moest werpen voor 'a minute of fame'.

Focus
Dus tegenwoordig blog ik, werk ik af en toe aan mijn boek, zing ik onder de douche of voor een bevriend bruidspaar, speel ik met mijn kind en drink ik een goed glas wijn met mijn man. Maar bovenal vraag ik me niet meer af of de hele wereld wel gezien heeft hoe fantastisch ik ben. Het is goed zo. En juist omdat ik me focus op het 'nu' en niet op wat ik nog moet bereiken, heb ik een open blik en vertrouwen. Sinds kort vliegen de woorden en zinnen er dan ook met gemak uit en mijn stem klinkt helderder dan ooit.

365 dagen project
Mooi voorbeeld dus van 'Hou het simpel' in de Flow: het 365 dagen project. Gewoon iedere dag iets maken. Niet te lang nadenken, gewoon doen. Het houdt je creativiteit gaande en voor dat je het weet, heb je een mooi thema om op door te gaan. Zoals Anja Brunt. Iedere dag maakt ze een gezichtje van verschillende materialen. Wie volgt?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten